Zdrowa Rzeka w Gdańsku

W dniach 16-17 października 2025 r. Przedstawiciele Fundacji Zdrowa Rzeka uczestniczyli w inicjatywie “Renaturyzacja rzek zwiększa bezpieczeństwo mieszkańców” zorganizowanej przez Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy (IMGW-PIB).

Renaturyzacja rzek w Polsce to wyzwanie zdefiniowane w planach gospodarowania wodami, które wymaga partycypacyjnego podejścia, budowania partnerstw i myślenia zlewniowego. Większość obszarów zlewni to obszary należące do gmin i choć renaturyzacja rzek to zadanie w kompetencjach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, nie jest jednak ona możliwa do wykonania bez partnerskiego podejścia i współpracy z gminami, które decydują o zagospodarowaniu przestrzennym i podejmują działania adaptacyjne do zmiany klimatu.

Szkarpawa, Motława, Kanał Młyński, Strzyża, Potok Oliwski, Mała Supina, Karwianka i Czarna Woda czy Pogorzelica – to rzeki planowane renaturyzacji, które przepływają przez gminy Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot.

Inicjatywa pn. Renaturyzacja rzek zwiększa bezpieczeństwo mieszkańców to otwierające współpracę wydarzenie, które stanowi pierwszy krok do obrania spójnego, kierunkowego podejścia do renaturyzacji rzek na Obszarze Metropolitalnym Gdańsk Gdynia Sopot

Spotkanie zorganizowane 17 października zostało skierowane do przedstawicieli samorządów OMGGS. Rolą Fundacji Zdrowa Rzeka było wsparcie organizatorów w przekazaniu wiedzy o gospodarowaniu wodą w czytelny i praktyczny sposób. Praktyczne warsztaty z mapą, w kilkuosobowych grupach przeplatały się z wykładami merytorycznymi i wspólną dyskusją.

W wyniku warsztatów wskazano, że dla Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot kluczowe są trzy równoległe kierunki działań: renaturyzacja i retencja, integracja instytucjonalna i planistyczna oraz partycypacja społeczna. Takie podejście pozwoli w długiej perspektywie stworzyć spójną i odporną na zmiany klimatu politykę wodną metropolii – opartą na współpracy, edukacji i działaniu procesowym, a nie projektowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *